Nieuwe DeLaval LED-verlichting stuurt koeien met unieke lichtkleur

De nieuwe LED-verlichting van DeLaval kenmerkt én onderscheidt zich door met de lichtkleur in te spelen op de behoefte van de koe. Hiermee passen wij dagritmeverlenging effectief toe met daarbij een minimaal gebruik van energie. Het juist toepassen van dagritmeverlenging kan bijdragen aan een hogere melkgift, actievere koeien en betere vruchtbaarheid.

Met het toepassen van deze techniek, die ook door DeLaval gepatenteerd is, introduceren wij een nieuw begrip in de stalverlichtingstechniek, namelijk de melatonine flux. Normaal gesproken wordt een lamp beoordeeld op de lumineuze flux (de lichtsterkte per vierkante meter). Maar wij kunnen nu de lichtsterkte beoordelen op het gedeelte dat ook daadwerkelijk ten goede komt aan de koe en dat is de melatonine flux. Wij laten lichtkleuren (zoals rood licht) weg die niet belangrijk zijn voor de koe en kunnen zodoende meer energie besparen ten opzichte van andere LED-armaturen.

De LED-armaturen zijn er in 2 uitvoeringen. De CL6000 heeft een vermogen van ongeveer 123W en is geschikt voor ophanghoogtes tot 6 meter. De CL9000 heeft een vermogen van 150W en is geschikt tot een ophanghoogte van 9 meter.

De gepatenteerde LED-armaturen zijn traploos dimbaar en hebben 3 verschillende gebruiksstanden:

• Voor het vee: koelicht met specifieke lichtkleur voor optimale dagritmeverlenging en minimaal energieverbruik
  • Voor de veehouder: sterk werklicht voor optimaal zicht en herkenning van wondjes en slijm, dit is traploos dimbaar.
  • Voor de nacht: een zacht nachtlicht dat u in staat stelt om uw vee te controleren zonder hun rust te verstoren.

De LED-armaturen hebben een brede stralingshoek door de speciale lenzen die toegepast worden. Dit noemen we het batwing (vleermuis)patroon. De CL6000 is hierdoor uitermate geschikt voor lage stallen. De CL9000 heeft wat meer vermogen en een perfect spreidingsbeeld voor grotere ophanghoogtes.

Door het specifieke stralingsbeeld van LED, de toepassing van speciale lenzen en door geen gebruik te maken van reflectoren in de armatuur, schijnt onze LED-armatuur alleen daar waar we willen. Buiten het belichtingsgebied gaat de lichthoeveelheid snel achteruit en zal er praktisch geen directe uitstraling naar buiten het gebouw zijn. Als de lampen boven goothoogte worden opgehangen wordt ook de lichtbron zelf niet gezien en is de LED-armatuur ideaal in de beperking van lichtuitstoot.

De stalverlichting van DeLaval wordt gecomplementeerd door het besturingssysteem. Door met een lichtsensor de lichthoeveelheid te meten kunnen wij minder of meer licht in de stal brengen al naar gelang de behoefte. De CAN I/O LED schakelkast stuurt 4 lichtgroepen aan en kan automatisch en handmatig dimmen.

Lees meer over de LED-verlichting CL6000/CL9000 op de productpagina. Vraag uw DeLaval dealer naar de mogelijkheden op uw bedrijf.